12 saker jag önskar jag visste innan jag startade min blogg!

av | Uppdaterad: jun 11, 2022 | Tjäna pengar online

Funderar du på att starta en blogg? Jag tänker ibland: ”Om jag bara visste då vad jag vet nu.” Det finns massor av saker jag önskar att jag visste innan jag började blogga.

Det är lätt att vara efterklok – det är svårt att förutse framtiden och lätt att förstå vad man ska göra efter att något redan har hänt.

Detta är så sant för nya bloggare. (Även de som är ”gamla” bloggare och innehållsskapare)

Mina bloggar har inte blivit framgångsrika för att jag är smartare än någon annan. Faktum är att det motsatta är sant – de är framgångsrikt eftersom jag lärde mig av smartare människor som visste mer än jag.

Jag försökte, misslyckades, försökte igen och misslyckades igen tills jag äntligen lärde mig tillräckligt för att tjäna mycket pengar på att blogga.

Jag visste helt enkelt inte vad jag inte visste.

Jag vill inte att du ska göra samma misstag som jag gjorde när jag lärde mig blogga. De två första bloggarna gav snabbt resultat, men det fanns många misstag och felsteg på vägen – allt är inte bara solsken!

När jag var klar med att göra misstag, slösa bort mina pengar och min tid på saker som inte fungerade bestämde jag mig för att lära från de bästa, de som redan visade på att det hade fått resultat.

Det var OMG, Greg Morrison, Ahref, Neil Patel och många fler. Jag köpte kurser, investerade i mig själv och stack över till USA för att lära mig det som var värt att veta. Något som fick hela mitt liv att förändras,,

Denna artikeln ger svar på de 12 vanligaste (och utmanande) bloggfrågorna.

Här är de viktigaste sakerna du bör veta innan du bestämmer dig för att starta en blogg.

1. Planera inte, sätt igång!

Vanlig bloggfråga: Hur börjar jag blogga? Är det verkligen värt det?

När jag började min karriär på internet spenderade jag otaliga timmar med att planera varje liten detalj för min första hemsida: Företagets namn, varumärke, logotypen, designen. Jag skapade en Facebook-sida och kopplade på alla möjliga pixlar, analysverktyg och mycket annat.

Jag satte upp en e-handelsplattform, fixade med grafiken och lanserade min hemsida. Jag berättade och skickade ut informationen till mina vänner på Facebook och bad de gilla min sida och kolla in vad jag hade gjort och vad jag kunde erbjuda.

Alla var snälla och sa många fina saker av artighet. Men det hände inte mycket i verksamheten.

Jag bestämde mig för att starta en blogg vid sidan om och sätta upp en YouTube kanal. Jag började skriva blogginlägg men spenderade alldeles för mycket tid på dem och tänkte att de måste vara perfekta annars skulle jag bli bedömd av mina (icke-existerande) läsare.

Jag planerade och försökte fullända varje detalj så att jag inte skulle misslyckas.

Det fanns perfektion på ytan, men egentligen hade jag inte en aning om jag gjorde rätt eller inte. Men planerade gjorde jag! Jag visste ingenting om länkar, sökord eller om hur jag skulle börja bygga relationer genom min blogg.

Lång historia kort, jag misslyckades med mitt skrivande och gav upp bloggandet.

All min tid som jag hade ägnat åt att göra allt perfekt, kunde ha ägnats åt att, studera och lära mig hur man skriver, om vad man ska skriva och hur mycket ”värde” exempelvis länkar har.

Jag tog en paus i skrivandet.

När jag idag sätter upp en ny blogg, gör jag allt annorlunda!

Jag sätter upp bloggen, skriver innehållet, försöker hitta andra hemsidor som jag kan gästblogga hos och bryr mig inte så mycket om alla detaljer i början eller att göra allt perfekt.

Tips!

  • Sätt dig själv i centrum och använd ditt egna namn i domänen. Eller välj ett bredare namn för din domän.
  • Ägna inte timmar åt att försöka komma på det perfekta domännamnet – Välj hellre då ditt egna namn med vetskapen om att ditt namn inte kommer att förändras. Du blir inte låst i ett visst ämne och kan ändra ditt innehåll i annan riktning om det skulle behövas.
  • Skapa din egna logotyp gratis online. Eller bara gör en text logga.
  • Börja med att publicera inlägg och skapa relationer med andra bloggar och se om du kan få gästblogga hos dom.
  • Ingenting behöver vara perfekt, men det är viktigt att ha rätt strategier på plats.

Det jag lärt mig: Fastna inte i detaljerna. Bloggar är som levande dokument som andas och kan ändras över tid. Publicera, hitta samarbeten och justera ditt innehåll senare.

Misstag att undvika: Jag lanserade min första blogg på en gratis plattform. Insåg att de flesta (gratis) plattformar har alldeles för mycket begränsningar så jag satte upp allt på WordPress.

2. Din passion tar dig bara till en viss nivå.

Vanlig bloggfråga: Vad ska jag skriva om? Vilken nisch ska jag välja?

De flesta bloggare och influencers kommer att säga åt dig att välja något du brinner för och skriva om något du älskar.

Det kan funka eller inte. Cirka 95 % misslyckas med sina bloggar varför jag vill prata om passioner och din hobby.

Jag ser det om och om igen, influencers och bloggare som skriver om allt möjligt på sin blogg: Vilken mat de äter, hur de firat sin födelsedag, eller om sin fina goa mysiga hund. De kastar bort en inkomstmöjlighet!

Detta är vad vi har sociala medier till! Tiden är förbi då vi går till en blogg för att läsa om vad någon gjort den sista tiden!

För att starta en framgångsrik blogg (med syfte att få en inkomst från den) måste du både trivas med att skriva och förstå digital marknadsföring. Och ännu viktigare, du måste hitta en lämplig nisch som har potential att tjäna pengar:

Hur du väljer din bloggs nisch.

Jag tror att passion drivs av framgång och om du börjar tjäna pengar med din blogg är det mer sannolikt att du fortsätter. Men var inte för snäv och borra inte ner dig för långt ner när du väljer nisch.

Hur du väljer din bloggs nisch

Några av dessa frågor behöver du besvara

  1. Vilka är dina mål med din nischsida?
  2. Finns det problem att lösa inom nischen?
  3. Finns det tillräckligt med sökvolym?
  4. Finns det tillräckligt med stoff att skriva om?
  5. Finns det en bra undernisch inom nischen?
  6. Är ämnet tidlöst?
  7. Hur ser trenderna ut över tiden?
  8. Kan nischen tjäna pengar?
  9. Kan innehållet enkelt skrivas av någon annan?
  10. Har du en grundläggande förståelse för nischen?

Det är bra att ha planera sin sökordsstrategi baserat på listinlägg, instruktionsguider och jämförelseinlägg. Jag

Ladda ner e-boken GRATIS ”De 17 BÄSTA sätten att skriva dina blogginlägg!”

Det jag lärt mig: Välj din nisch inte bara baserat på dina passioner utan på affärsfaktorer. Du kan läsa om mina fyra främsta affärsfaktorer och hur du väljer din nisch i min 15 000+ ord guide om hur du startar en blogg här.

Misstag att undvika: Välj inte din nisch enbart baserat på din hobby. Du brinner ofta mer för att aktivt delta i hobbyn än att skriva om den i flera år.

3. Sväva inte iväg för långt från din nisch.

Vanlig bloggfråga: Ska jag skriva om ämne A eller ämne B, eller båda?

När du väl har valt din nisch måste du skriva och stanna inom detta område.

Googles Knowledge Graph (Googles kunskapsdiagram) är en motor som de skapade för att koppla information online. Eftersom Google ständigt utvecklas och blir smartare, visar de sina sökresultat på mer lättillgängliga sätt. Saker som utvalda utdrag, kunskapspaneler och bildkaruseller ger snabb åtkomst till aktuellt relevant information.

Dagarna för att ranka för ett sökord är förbi. Istället vill du ranka för ett ämne (eller ett kluster) med sökord.

För att göra detta behöver du kompetens i de ämnen du skriver om. Denna expertisstämpel i Googles ögon kan du få genom olika sätt:

  • Länkar som pekar till din webbplats från auktoritetssajter i ämnesområdet.
  • Länkar från webbplatser som kommer högt upp och gör det bra ifrån sig i SERP:erna. (search engine results page)
  • Hur väl de semantiska sökorden på din sida matchar Googles kunskapsdiagram.

Exempelvis om din blogg handlar om Thailand, vilken mat de äter, de bästa stränderna, kan du inte börja skriva om marknadsföring på internet.

Det jag lärt mig: Skriv inte om sådant som är långt bort från din nisch. Om en artikel i ett visst ämne rankas bra, skriv mer innehåll om det relaterade ämnet.

Misstag att undvika: Skriv inte om en massa olika ämnen. Du kan inte vara en rese-, affärs- och marknadsföringsbloggare och rankas bra i alla tre kategorierna.

Glöm inte bort dig själv när du väljer din nisch och domännamn.

Vanlig bloggfråga: Är min nisch för bred/smal?

Även om din nisch inte bör vara för bred, bör den inte heller vara för smal.

Ja jag vet att detta motsäger de råd många andra säger om hur du ska välja domännamn, men häng med mej här.

Om du till exempel startar en blogg som handlar om klicker-träning och du väljer domännamnet klickertraning com. Du skriver 15-20 artiklar i detta ämne. Efter ett tag märker du att det kanske inte fungerar så bra och du vill byta till att skriva om traditionell inlärning.

Det kanske inte var så bra att välja det domännamnet. Nu är du fast med denna specifika domänen och det är svårare att svänga till en relaterad nisch.

Du behöver utrymme att kunna vara lite bredare.

Sanningen är att tidigt i din bloggkarriär kanske du inte har någon aning om vilka inlägg som kommer att ge dig trafik och vilka som inte gör det. Även om du gör den bästa undersökningen runt sökorden, analyserar svårigheten i sökorden och konkurrenterna och skapar det perfekta innehållet, så kommer vissa artiklar helt enkelt att få bättre resultat än andra.

Det betyder inte att du ska skriva om helt orelaterade ämnen eller skriva en massa blogginlägg för att se vad som fungerar. Jag vill bara säga att du inte kan vara säker på vilka kategorier med innehåll som presterar bäst.

Så överanalysera inte varje detalj. Ge din blogg den kreativa friheten att anpassa sig om det behövs.

En orsak till att jag slutat att publicera på vissa bloggar är just att jag valde ett alldeles för smalt domännamn.

Detta är en anledning till varför du kan välja ditt egna namn för en blogg. Ditt personliga varumärke tillåter dig att ha ett svängrum och hitta din nisch över tiden.


Det jag lärt mig: Välj ett domännamn som täcker en bred nisch och bli mer specifik inom kategorierna för dina blogginlägg. Låt din blogg ta en annan riktning om det behövs.

Misstag att undvika: Att välja en ultraspecifik nisch som du tappar passionen för och inte kan växla till ett annat ämne när det inte fungerar.

5. Använd popup-fönster med avsikten att bygga din e-postlista.

Vanlig bloggfråga: Hur bygger jag min e-maillista?

När jag startade min blogg visste jag att jag behövde bygga en e-postlista. Eftersom jag inte hade mycket trafik och inte ville spendera pengar, valde jag Mailchimp och la ett enkelt formulär i mitt sidofält.

Jag började få lite trafik, men det var inte många som signade upp sig via formuläret (och opt-in-formuläret såg inte så bra ut).

Så jag gjorde lite research och bestämde mig för att registrera mig för Convertbox. Convertbox är ett verktyg för att skapa e-postlistor där du gör dina registreringsformulär och popup-fönster som du sen kan lägga till på din WordPress-blogg.

Du registrerar dig bara för ett konto på deras hemsida och lägger till en liten kod på din WordPress sida.

När detta var gjort började det hända saker och jag upptäckte det magiska med ett popup-fönster med en exit-avsikt.

”Exit-intent” låter dig utlösa ett popup-fönster när en bloggbesökares muspekare exempelvis rör sig inom 10-20 % från toppen av skärmen. Den markörpositionen visar deras avsikt att lämna din webbplats. Du kan välja att lägga popupen på vissa sidor, det finns en mängd olika triggers.

Dessa popup-fönster kan designas fullt ut och integreras med ett e-postmarknadsföringsverktyg som MailChimp eller liknande. När en läsare ansluter sig till din e-postlista kan du skicka en automatisk e-postserie med slutmålet att sälja en produkt eller tjänst.

Genom att använda dig av en popup behöver dina besökare inte manuellt hitta ett e-postformulär någonstans på din blogg.

Formuläret visas automatiskt mitt på skärmen.

Det jag lärt mig: Varje bloggare bör använda ett popup-fönster med exit-avsikt, antingen med Convertbox eller andra alternativ. Du behöver ett övertygande erbjudande som är tillräckligt värdefullt för att locka läsaren att registrera sig.

Misstag att undvika: Snåla inte med din leverantör av e-postmarknadsföring eller stanna inte kvar med ett gratis alternativ för länge. Medan gratisverktyg som Mailchimp är bra för nya bloggare med lite trafik, finns det många bättre alternativ där ute. Om pengarna är ett hinder i början kan du börja med ett gratis verktyg och sedan uppgradera till Convertbox och Convertkit när du börjar generera trafik.

Det finns också massor av designalternativ när det gäller att bygga popup-fönster, sidor och mallar.

Bonustips 1: Använd flera triggers i dina popup-inställningar. Till exempel, kan utlösas när någon är på väg att lämna siden eller efter några minuter, beroende på vad som kommer först.

Bonustips 2: En annan bra tumregel är att undvika att irritera dina besökare genom att trigga din popup för tidigt. Använd Google Analytics för att planera din popup-timing. I de flesta fall är det tidigaste som ett popup-fönster bör visas din genomsnittliga tid på sidan, dividerat med två.

6. Lär dig att outsourca en del av ditt innehållsskapande.

Vanlig bloggfråga: Hur hittar jag en bra skribent och hur mycket ska jag betala dem? Hur får jag dem att skriva på det sättet jag vill?

Du behöver använda system för att expandera din blogg som ett företag, inte en hobby. Genom att anställa (outsourca) och lägga ut arbetet expanderar du ditt företags trafik snabbt. Detta påskyndar mängden innehåll du publicerar och länkar du får. Men det kan vara svårare att hitta någon som skriver på svenska. För mina engelska bloggar har jag outsourcat nästan allt skrivande.

Detta är de tjänster som vi brukar outsourca när vi startar upp ett nystartat företag (blogg)

  • Innehållshanterare/skribenten
  • Uppsökande/länkbyggnadsspecialister
  • Frilansare för att skriva gästinlägg


De flesta ger råden att du måste själv bära alla dessa olika hattar: författare, digital marknadsförare, webbdesigner, webbutvecklare, SEO-guru, uppsökande specialist, etc.

Men om du vill behandla din blogg som ett företag kan du inte göra allt.

Skulle en VD på ett större förtag vara den som skriver nytt innehåll för deras företag eller justerar deras hemsidas design?

Absolut inte. Han eller hon skulle dra i spakarna för att se till att det händer så mycket som möjligt på kortast möjliga tid.

Så hur gör man det här som bloggare, speciellt om man redan har ett heltidsjobb?

Var hängiven de första sex månaderna och skriv på din fritid eller lägg ut en del av ditt innehållsskapande.

Att skriva blogginlägg är tidskrävande. Marknadsförare spenderar i genomsnitt 1-2 timmar för varje 500 ord. Om du behöver skriva en artikel på 2 000 ord för att vara konkurrenskraftig, blir det ca 4-8 timmars skrivtid.

Det finns ett överflöd av engelska spökskrivare som du kan hitta online. För svenska bloggar inte så många och oftast är de inte lika prisvärda som de engelska.

Jag skriver, redigerar och uppdaterar fortfarande alla mina svenska inlägg.

Hur ger du den djupgående information som skribenten behöver?

Du skapar ett Google Dokument.

Det bör innehålla:

  • Sökordet för din artikel.
  • Rubriken på artikeln.
  • Artikelns längd, antal ord baserat på konkurrenterna.
  • De viktigaste H2-rubrikerna i artikeln.
  • Eventuella exempelartiklar för att lyfta fram de skrivstilar du gillar.
  • Alla andra anteckningar och information om vad som ska inkluderas, som statistik, jämförelser, produktfunktioner, etc.


Det jag lärt mig: Genom att lägga ut olika komponenter för min blogg till experter, frigör jag min tid för att fokusera på de viktigaste uppgifterna som att bygga relationer med andra bloggare och bygga inflytande i min nisch. Det finns också massor av AI-skrivverktyg som du kan använda för att hjälpa dig.

Misstag att undvika: Förvänta dig inte att få konsekvent och kontinuerlig skrivhjälp från plattformar som Fiverr. De flesta av dessa skribenter har många andra artiklar de arbetar med samtidigt och kvaliteten kan bli lidande. Att hitta en bra författare är som att intervjua vid en vanlig anställning. Med så många skribenter tillgängliga kan du hitta den person som fungerar bäst för dig.

7. Formatera dina blogginlägg korrekt.

Vanlig bloggfråga: Hur formaterar jag mina blogginlägg?

Detta är ett område som ofta förbises men som är mycket viktigt.

När en sökmotor som Google genomsöker ett av dina blogginlägg måste den förstå inte bara orden på sidan, utan också vilka ord som är viktigast.

Du måste göra Googles liv enkelt så att de förstår din sidstruktur. Dessutom ger välplanerad formatering dig bästa möjliga chans att få utvalda utdrag (featured snippets), det som ligger högst upp.

Hur gör du det?

Först börjar du med att göra din sökordsundersökning och välj sökord.

När du har valt sökord måste du veta var du ska placera det.

Här är de viktigaste platserna för att placera sökord när du skapar ett blogginlägg i WordPress:

  • I rubriken på ditt inlägg (ju tidigare desto bättre).
  • I URL:en.
  • I H2 rubriker.
  • Inne i textens innehåll.


Låt oss till exempel säga att du vill ranka för ”kursplattformen”

Efter att ha placerat målsökordet i min titel och URL, börjar jag med några inledningsstycken. Efter mina inledande stycken och innehållsförteckningen, ställer jag min första H2 som en fråga:

Vilken är den bästa kursplattformen?

Därefter, nedanför är mina numrerade H3:or i listat format med svaren.

Detta H2/H3-format är perfekt för listinlägg och hjälper dig att få utvalda utdrag (featured snippets).

Det är ganska enkelt när man tänker efter. Google vill se en organiserad, hierarkisk struktur med rätt sökord på rätt ställen.

Det jag lärt mig: Du kan ranka ut webbplatser med högre domänvärde om du skriver bättre innehåll och formaterar det korrekt.

Misstag att undvika: När jag först startade min blogg var jag inte så bra på att undersöka sökord och formaterade inte mina inlägg korrekt. Se till att du använder H2- och H3-rubriker i ditt innehåll för att tala om för sökmotorer vad som är viktigt. Skriv inte in för många sökord i ditt innehåll heller – det fungerar inte för SEO längre och ditt innehåll bör vara lätt att läsa.

8. Snåla inte med designen.

Din bloggs design är ditt varumärke.

Många väntar för länge med att skapa en professionell design för sin blogg. Jag stöter på alldeles för många som inte vill lägga pengar på designen och använder sig av ett billigt eller gratis tema.

Även om du i början inte ska stressa med att lägga pengar på detaljer så kommer du till den punkten då design och logga har betydelse. Detta är DITT FÖRETAG inte en hobby.

Det jag lärt mig: Webbdesign och användarupplevelse (UX) är avgörande för din blogg, så investera i en högkvalitativ WordPress-design så fort du har pengar att göra det. Detta kan förbättra din avvisningsfrekvens och genomsnittliga tid på sidan, vilket är bra för SEO.

Misstag att undvika: Använd inte alltid Fiverr eller liknande plattformar för grafiska designtjänster. Även om logotypen förmodligen är bra, är kvaliteten låg på mer avancerade projekttyper.

9. Skriv fler gästinlägg för att bygga upp trovärdighet (och bakåtlänkar).

Vanlig bloggfråga: Hur kan jag få skriva på någon annans blogg (gästblogga) om jag är en helt ny bloggare?

Många vanliga bloggråd säger att du ska starta din blogg och sedan fokusera på ditt eget innehåll genom att göra saker som:

  • Var konsekvent med ditt skrivande, skrivschema.
  • Skriv X antal blogginlägg per månad.
  • Skapa lead magnet för att bygga din e-postlista.
  • Dela dina inlägg på sociala medier.


Inget av dessa tips är fel och jag rekommenderar verkligen dessa, men jag vill bara betona att det inte är det snabbaste sättet att få din trafik att växa. Även om du lanserar din nya blogg och skapar ett fantastiskt innehåll som är bättre än någon annan där ute, är det svårt att få trafik till den när du har en låg domänauktoritet  (DA).

DA är ett poängsystem utvecklat av Moz. Det är en siffra på en skala från 0 till 100 som förutsäger hur väl din webbplats kan rankas jämfört med andra webbplatser (inte att förväxla med Ahrefs DR (Domain Rating, ett liknande mått). När din blogg är helt ny är din DA/DR noll.

Målet är att öka detta tal över tid genom att få högkvalitativa länkar från andra webbplatser.

Bakåtlänkar, är förtroendet från en webbplats till en annan. Google genomsöker dessa länkar och bygger ett pålitligt flöde av semantiskt relaterade webbplatser för att förstå webbplatsens auktoritet.

Ju högre DA, desto mer auktoritativ webbplats. En länk från en webbplats med hög DA är vanligtvis mer värdefull än en länk från en webbplats med låg DA.

När du startar en ny blogg, är det bra att fokusera på att skapa innehåll för din egna blogg och det är viktigt att utveckla en plan för att bygga din DA.

Denna plan bör inkludera att skriva gästinlägg för andra bloggar i din nisch så att du kan länka tillbaka till din webbplats och bygga upp din auktoritet.

Hur kan du gästblogga hos de som har auktoritet inom ett visst ämne om du precis startat upp?

Det här är en av de tuffaste aspekterna av att starta en ny blogg. Utan några kontakter kan denna uppsökande verksamhet verka skrämmande.

Men när du väl får några gästinlägg publicerade blir det lättare. Du kan använda dina tidigare gästinlägg som ”arbetsprover” i din email.

Att få ett gästinlägg publicerat sker i första hand via e-post och du måste följa ett antal steg:

  • Först måste du hitta de webbplatser du vill skriva för.
  • Därefter måste du hitta kontaktinformation för rätt person att kontakta.
  • När du har hittat kontaktinformationen skickar du ett e-postmeddelande med förfrågan om du kan skriva på deras blogg. Det finns tips du kan följa för att förbättra dina chanser att få svar.
  • Om kontakten svarar och är intresserad av ett gästinlägg pitchar du 3-4 idéer som du kan skriva om.
  • När ett ämne har accepterats kommer webbplatsen att tillhandahålla några redaktionella riktlinjer inklusive hur lång artikeln ska vara, om den behöver bilder eller inte, hur många länkar som är tillåtna, etc. Alla webbplatser har olika längdkrav; de flesta sträcker sig från 800 ord upp till 2 500 ord. Jag uppskattar snittet till mellan 1 200 och 1 500 ord.
  • Nu kan du börja skriva gästinläggsutkastet i ett Google Dokument, med en typisk tidslinje på två veckor.
  • När ditt utkast är klart skickar du det via e-post till din kontakt för att se om de har några ändringar och ett föreslaget publiceringsdatum.
  • Om ditt gästinlägg är bra, luta dig tillbaka och vänta på att ditt gästinlägg publiceras.

Det finns visserligen många steg i denna process och det kan verka skrämmande till en början. Ändå är de mest tidskrävande delarna att samla in rätt kontaktinformation och skriva (eller outsourca) utkastet.

Bonustips 1: Se till att du lägger till 1-3 länkar till dina blogginlägg i själva inläggets innehåll. Du måste också lägga till en författarbiografi som kan innehålla en länk till din hemsida.

Bonustips 2: Googla på ”[din nisch] webbplatser som accepterar gästinlägg” för att hitta artiklar som ger idéer över de domäner du bör nå ut till. När du har din lista, gå till webbplatsen eller sök på LinkedIn för att hitta rätt person att nå ut till. När du vet deras namn, använd ett verktyg som Hunter för att avslöja deras e-postadress och skicka ditt e-postmeddelande.

Bonustips 3: Ett tillvägagångssätt är att länka till några av dessa webbplatser i dina tidigare gästinlägg. På så sätt när du kontaktar dem via e-post kan du berätta för dem att du redan har skickat dem en värdefull bakåtlänk. Kom ihåg att länkbyggande alltid är ett värdeutbyte. Ge så mycket värde du kan. Om du bara ber om ett gästinlägg utan att ge något i gengäld är dina chanser att bli accepterad inte särskilt stora.

Bonustips 4: Om du precis har börjat och kämpar för att få svar kan du betala för 2-3 sponsrade gästinlägg. Jag rekommenderar vanligtvis inte att du betalar för att skriva ett gästinlägg, men att spendera 1000-2000 kr för att få in ett gästinlägg kan hjälpa dig att påskynda din acceptansgraden hos andra. Se bara till att de finns på en webbplats av hög kvalitet och med en bra DA.

Berätta inte för dina vänner och familj om din blogg för tidigt.

Vanlig bloggfråga: Hur marknadsför jag min nya blogg?

Mitt svar: gör ingenting.

En blogg är en långsiktig investering – massmeddelanden till dina vänner och sociala profiler med länkar till din blogg kan ge dig lite kortsiktig trafik, men det kommer inte att skapa en hållbar framgång.

Så varför ska du inte berätta för din familj och vänner om din blogg för tidigt?

Det är enkel psykologi:

Du lägger massor av tid och energi på att skapa en ny blogg. Du undersöker sökord, fixar med WordPress, skapar din logotyp, bygger dina webbsidor, publicerar dina blogginlägg osv.

Efter allt detta hårda arbete vill du dela med dig av din sida som ny bloggare med människor du känner. Som sociala varelser har du och jag båda ett medfödd behov av att dela våra prestationer och söka bekräftelse för vårt arbete.

Detta är dock en psykologisk fälla som ofta slår tillbaka. Även om det är en bra början och något att vara stolt över att starta en blogg, har ingenting uppnåtts ännu.

Så när du delar nyheten om att du har startat en blogg med människor du bryr dig om, upplever du en känsla av prestation utan att riktigt ha uppnått något ännu.

Denna delning kan ha motsatt effekt. Det gör faktiskt det mindre sannolikt att du lyckas.

Varför?

Du har redan fått endorfinerna och en omedelbar tillfredsställelse för ditt arbete. Du fick med andra ord ett erkännande vid startlinjen, vilket gjorde det svårare att nå mållinjen.

Det jag lärt mig: När du först lanserar din blogg, fokusera på gästinlägg och skapa bakåtlänkar för att bygga din domänauktoritet snarare än social delning.

Misstag att undvika: Om du tror att du kan hållas ansvarig och bli mer handlingskraftig genom att berätta för din familj och vänner om din nya blogg, fortsätt och gör det. Försök bara att inte falla i fällan och hamna med de 95 % av bloggarna som misslyckas för att sedan hävda att du bara är en ”hobbybloggare”.

Få ordning på din ekonomi från början.

Vanlig bloggfråga: När ska jag bilda ett bolag för min blogg, och vilken typ?

Bloggare tjänar pengar och betalar skatt. Japp!

Här är några exempel på ekonomiska transaktioner:

  • Du tjänar pengar genom affiliate och samarbetspartner.
  • Du får en inkomst genom annonser på din sida.
  • E-handel. Om du säljer produkter som onlinekurser eller digitala nedladdningar debiterar du moms.
  • Du behöver olika verktyg, program och webhotell.

Om du rådgör med kunder är du också en oberoende entreprenör. Du kan behöva ett faktureringsverktyg för att samla in betalningar och juridiska mallar för att skapa kontrakt.

Jag började med enskild firma med allt vad det innebär. Detta gjorde bland annat att jag fick mitt momsnummer. Jag använde personliga betalkort för att betala för utgifter och fick betalt till mitt personliga bankkonto.

Det tog några år innan jag och min son bildade ett Aktiebolag. Idag har vi en revisor och redovisar allt var tredje månad. Det blir enklare att hålla reda på alla transaktioner då.

Att ge råd om när du ska bilda ett bolag är svårt, men jag tänker så här: Om du vill vara seriös och inte se ditt bloggande som en hobby – bilda en enskild firma, det blir ”på riktig” då.

Det jag lärt mig: Se till att ha kvitto för varje enskild utgift från dag ett. Om du är enskild företagare och inte vill bilda ett AB, se till att använda ytterligare ett bankkonto för varje transaktion.

Misstag att undvika: Betala inte för bloggkostnader från olika konton. Det kommer bara att göra det svårare att hantera när du ska deklarera. Börja spåra vinst och förlust i ett kalkylblad från dag ett.

12. Lägg inte till affiliate-länkar eller annonser till din blogg för tidigt.

Vanlig bloggfråga: När ska jag börja tjäna pengar på min blogg? När lägger jag till affiliate-länkar eller annonser?

Till exempel, om du får 500 besök/månad på din blogg, är det inte meningsfullt att registrera dig för Google AdSense – det blir inte mycket pengar av det.

Det är inte heller meningsfullt att lägga en massa tid på att gå med i affiliate-program och lägga till affiliate-länkar när du har lite trafik. Istället ska du ägna din tid åt att bygga relationer med andra bloggare och bygga din webbplats auktoritet.

Du ska tjäna pengar på din blogg med rätt taktik vid rätt tidpunkt.

I min guide om hur man tjänar pengar på att blogga går jag in på varför du ska erbjuda någon typ av coaching eller konsulttjänst när du först lanserar din blogg.

Om du har 100 besökare/månad, skulle du hellre generera ett par kronor eller få en kund som betalar dej flera tusen i månaden?

Även om det skiljer sig när det kommer till att få en inkomst via din blogg, är här några grova riktlinjer att följa (efter att du har lanserat din blogg med 5-10 grundläggande inlägg):

Månad 1-3 (eller 0 – 2 500 besök/månad): Fokusera i första hand på gästbloggande för att få bakåtlänkar och bygga en sida där du erbjuder dina tjänster: coaching, rådgivning eller en onlinekurs (om du kan).
Månad 4-6 (eller 2 500 – 10 000 besök/månad): Efter att du har fått länkar till dina prioriterade blogginlägg och genererat lite trafik, börja gå med i affiliate program.
Månad 7-12 (eller 10 000 – 50 000 besök/månad): Fortsätt att fokusera på innehållsmarknadsföring för din blogg och att få bakåtlänkar. Ditt fokus bör fortfarande ligga på att bygga trafik till dina sidor som ger den högsta inkomsten.
Månad 12 och framåt (eller 50 000+ besök/månad): Diversifiera dina intäktskällor genom att lägga till ytterligare en komponent, exempelvis en dyrare onlinekurs eller sponsrade inlägg.


Det jag lärt mig: Det är mer värdefullt att expandera ditt innehållsskapande och bakåtlänkar för att säkerställa framtida trafik än att försöka tjäna pengar på en blogg med låg trafik.

Misstag att undvika: Lägg inte till för många affiliate-länkar till dina inlägg eller påträngande annonser, särskilt när du precis har börjat.

Sammanfattning.

Det finns mycket att tänka på när du börjar blogga – allt från vilken plattform du ska använda till hur du ska tjäna pengar på din webbplats. Men med lite planering och uthållighet kan du bygga en framgångsrik blogg som fortsätter att växa tillsammans med dina besökare. Se bara till att undvika några av de vanligaste misstagen som nya bloggare gör då lovar jag dig att du kommer att nå framgång med din blogg.

Det avslutar min lista över de bästa sakerna jag önskar att jag visste innan jag startade en blogg. Jag hoppas att de gav dig några bra idéer som du kan implementera när du startar din egen blogg.

Helene Thituson

Helene driver ett flertal olika bloggar, som besöks av hundratusentals läsare varje månad. Hon hjälper andra över hela världen att starta upp sina egna verksamheter på internet. Hon fick äran att tilldelas ett Master Marketing Award inom Internet Marknadsföring i Phoenix Arizona.

När hon inte skriver eller arbetar, umgås Helene gärna med sin familj och sina vänner. Hon älskar att lära sig nya saker.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

För information: Några av länkarna i den här artikeln kan vara affiliate-länkar, vilket gör att jag kan få en ersättning det är helt utan kostnad för dig om du bestämmer dig för att handla något. Allt det jag rekommenderar här produkter jag personligen har använt och står bakom. Denna sida är inte avsedd att ge ekonomisk rådgivning och är endast till för underhållning. Du kan läsa mer om affiliate i min integritetspolicy.

Häng med in i den privata Facebook gruppen för exklusiv information!

Liknande inlägg:

Vad är web 3.0? Ordlista

Vad är web 3.0? Ordlista

Nu går vi in i Web 3.0-framtiden och vi läser om många NYA ord och termer. Vad är nollpartsdata? Vad är skillnaden mellan första...

Hur du startar en blogg 2022

Hur du startar en blogg 2022

Lär dig hur du startar en blogg med dessa 7 enkla steg. Detta är den steg-för-steg-guiden om hur du startar din blogg på samma...